خانه / دالایی لاما – زندگینامه و بیوگرافی

دالایی لاما – زندگینامه و بیوگرافی

زندگینامه و بیوگرافی دالایی لاما رهبر و پیشوای بوداییان تبت

دالایی لاما تنزین گیاتسو دالایی لامای چهاردهم

دالایی لاما

دالایی لامای چهاردهم ( نام مذهبی: تنزین گیاتسو . مخفف شده از جتسون جامفل نگاوانگ لوبسانگ یشه تنزین جیاتسو . متولد لهامو داندروب . ۶ ژوئیه سال ۱۹۳۵ ) دالایی لامای کنونی و چهاردهمین است. دالای لاماها با نفوذترین چهره ها در دودمان گلوگپالیها در بین بوداییان تبتی هستند . اگر چه چهاردهمین دالایی لاما بر تمامی آنها تسلط پیدا کرده دارد. او جایزه صلح نوبل را در سال ۱۹۸۹ برد و نیز بخاطر حمایت مادام العمر خود از تبتی ها در داخل و خارج از تبت شناخته شده است. تبتیها بر اساس سنت بر این باورند که او تناسخ پیشینیان خود و مظهر بودی ساتوای مهربان می باشد. دالایی لاما در تاکتیر . چینگهای ( که همچنین در میان تبتیها به عنوان آمدو شناخته می شود ) متولد شد .
و به عنوان تولد دوباره سیزدهمین دالایی لاما دو سال بعد انتخاب شد . اگر چه . او به طور رسمی در تاریخ ۱۷ نوامبر سال ۱۹۵۰و وقتی که ۱۵ ساله بود به عنوان چهاردهمین دالایی لاما به رسمیت شناخته شد. کنترل دولت و تقریباً تمام منطقه خودمختار تبت که جمهوری نوپای چین آرزوی حکومت بر آن را داشت بر عهده اوست. بر سر اینکه آیا دولت مربوطه در اداره امور به روش کومونیستی – تبتبه توافق رسیده یا نه اختلاف وجود دارد.
در طول سال ۱۹۵۹ قیام تبت که چین از آن به عنوان قیام ملاکان فئودال یاد می کند . دالایی لاما که اعتراض های گسترده ای داشت به هند فرار کرد . جایی که او جمهوری خلق را محکوم کرد و دولت تبت در تبعید را تأسیس کرد. از آن زمان به بعد او به عنوان یک سخنران کاریزماتیک سفرهایی بدور دنیا را آغاز کرد . و در این حین به حمایت از منافع تبتی ها . آموزش بودیسم تبتی و صحبت کردن در مورد اهمیت شفقت به عنوان سرچشمه شادیها مبادرت نمود. نهادهای در سراسر جهان . همواره از جانب دولت چین تحت فشار قرار می گیرند که او را نپذیرند. او در مورد موضوعاتی مانندسقط جنین . اقتصاد . اسلحه گرم و تمایل های جنسی صحبت کرده است . و مباحثه هایی را نیز در زمینه رفتارش با پیروان دورج شوگدن . ارتباطش با سازمان سیا و مسائل دیگر برانگیخته است

اوایل زندگی و سابقه دالایی لاما

لهامو دوندروب ( یا توندوپ ) در تاریخ ۶ ژوئیه سال ۱۹۳۵ در یک خانواده کشاورز و تاجر اسب در دهکده کوچک تاکتسر در مرز شرقی منطقه سابق تبت از آمدو به دنیا آمد پس از آن به استان چینگهای چین جذب شد. او یکی از هفت خواهر و برادری بود که در کودکی زنده مانده بودند. مسن ترین خواهرش تسرینگ دلما بود . که هجده سال از او بزرگتر بود. برادر بزرگش توپتن جیگمه نوربو . در سن هشت سالگی به عنوان تناسخ از لامای بزرگ تاکتسر رینپوچه شناخته شده بود. خواهر او . جتسون پما . بیشتر دوران بزرگسالی خود را در پروژه روستای کودکان تبتی به سر برد. زبان اول دالایی لاما . به گفته خودش . “زبان ایکسینگ شکسته بود که ( زبان محلی ) زبان چینی بود چون خانواده اش به زبان محلی تبتی صحبت نمی کردند. تا قبل از ۱۹۳۹ دالایی لاما و خانواده اش به زبان محلی ایکسینگ چینی به عنوان زبان اصلی خود صحبت می کردند تا اینکه به لهاسا نقل مکان کردند. تبتیها به طور سنتی باور دارند که دالای لاماها تناسخ پیشینیان خود هستند و اعتقاد دارند که هر یک از آنها تجلی بشر از « بودیساتا آوالوکیتسوارا » هستند. یک گروه جستجو برای پیدا کردن تناسخ جدید چهاردهمین دالایی لاما زمانیکه وی دوساله بود فرستاده شد. گفته شده است که در میان نشانه های دیگر . سر بدن مومیایی سیزدهم دالایی لاما . ابتدا به سمت جنوب شرقی بوده است و بعدها به طرز مرموزی به سمت شمال شرق چرخیده و جهتی را که در آن جانشین او پیدا خواهد شد نشان داده است. مدت کوتاهی پس از آن بر نایب السلطنه . رتینگ رینپوچه در دریاچه مقدس لهامو لا تسوالهام شد که در “آمدو”به جستجو بپردازد به ویژه خانه ای یک طبقه با ناودان و کاشیکاری خاص را جستجو کند. پس از جستجوی گسترده بالاخره خانه تاندوپ . با ویژگی هایی شبیه آنهایی که ریتینگ دیده بود پیدا شد. توندوپ با وسایل مختلف از جمله اسباب بازی هایی که برخی از آنها متعلق به سیزدهمین دالایی لاما بودند و برخی از آنها مال او نبودند مورد امتحان قرار گرفت. گزارش شده بود که او به درستی تمام موارد متعلق به دالایی لامای قبلی را شناسایی کرد و اعلام کرد که . “این مال من است! این مال من است!” “مابوفنگ” ژنرال مسلمان چینی نمی خواست که چهاردهمین دالای لاما جانشین اجداد خود شود. به همین دلیل با مستقر کردن نیروهای خود دالایی لاما را تحت بازداشت خانگی قرار داد و اظهار داشت که به خاطر محافظت از وی مانع خروج او از تبت خواهد شد. او با درخواست مبالغ بسیار زیادی از پول نقره هر کاری می توانست کرد تا انتقال دالایی لاما را از چینگهای به تبت به تأخیر بیندازد . وجه پرداختی که توسط ما بوفنگ خواسته شده بود ۱۰۰٬۰۰۰ دلار نقره چینی بود. اما « توندوپ لهامو » به طور رسمی به عنوان تناسخ دالایی لاما به رسمیت شناخته شده بود و به « جتسون جامفل نگاوانگ لوبسانگ یشه تنزین جیاتسو » ( پروردگار مقدس . شکوه لطیف . مهربان . مدافع ایمان . اقیانوسی از حکمت ) تغییر نام داده بود. اگرچه او بطور رسمی به عنوان حاکم غیر روحانی تبت تا سن ۱۵ سالگی بر تخت نشانده نشد و بجای او نایب السلطنه به عنوان رئیس کاشاگ تا آن زمان عمل می کرد. بودایی های تبت به طور معمول از او به عنوان ییشین نوربو ( گوهر برآوردن آرزوها ) . کیابگون ( نجات دهنده ) . و یا فقط کوندان ( حضور ) یاد می کنند. مریدان او اغلب او را حضرت دالایی لاما ( His Holiness the Dalai Lama ) صدا می زنند . و همین عنوان در وب سایت دالایی لاما هم به کار گرفته شده است. آموزش او رهبانی در سن شش سالگی آغاز شد . معلمان اصلی او یونگدزین لینگ رینپوچه ( معلم ارشد ) و یونگدزید تریجانگ رینپوچه ( معلم کهتر ) بودند. در سن ۱۱ سالگی او هاینریش هارر . کوه نورد اتریش ی را ملاقات کرد که معلم فیلم سازی و معلم خصوصی او درباره دنیای خارج از لهاسا شد. هارر به طور مؤثری یکی آموزگاران دالایی لامای جوان شد و به او درباره دنیای بیرون آموزش می داد. این دو نفر تا زمان مرگ هارر در سال ۲۰۰۶ دوست باقی ماندند. او در طول سال ۱۹۵۹ در سن ۲۳ سالگی امتحان نهایی خود را در معبد جوخانگ لهاسا در هنگام مونلام سالانه و یا جشنواره نماز انجام داد. او با درجه ممتاز قبول شد و درجه لهارامپا . بالاترین سطح مدرک تحصیلی گشه . تقریباً معادل دکترا در فلسفه بودایی به او اهدا شد.

زندگی به عنوان دالایی لاما

از لحاظ تاریخی دالای لاما در منطقه یو-تسانگ غربی تبت در اطراف لهاسا نفوذ سیاسی و مذهبی داشت . جایی که در آن مدرسه گلوگ بودیسم تبتی محبوب بود و منطقه تحت نفوذ و قدرت دالای لاماها بود. در سال ۱۹۳۹ در سن چهارسالگی . دالایی لامای حاضر در یک گروه مشایعین از لاماها به لهاسا برده شد. دوران کودکی دالایی لاما بین کاخ پوتالا و نوربولینگکا . اقامتگاه تابستانی او سپری شد.
چین ادعا می کند که دولت اکومینتانگ چهاردهمین دالایی لاما را تأیید کرد و نماینده کومینتانگ . ژنرال « وو زونگزین » . مراسم را اداره می کرد. او به تصدیق نامه ای که درتاریخ فوریه سال ۱۹۴۰ صادر شد و نیز به یک فیلم مستند از مراسم در این داستان اشاره می کند. بر طبق گفته « تسرینگ شاکیا » . وو زونگزین همراه با سایر نمایندگان خارجی در مراسم حاضر بوده . اما هیچ مدرکی دال بر ریاست او در آن مراسم وجود ندارد او همچنین نوشته است: در ۸ ژوئیه ۱۹۴۹ . پارلمان تبت « چن زیزانگ » را که مدیر اجرایی مغول ی و تبتی دفتر کمیسیون امور در لهاسا بود را فرا خواند. او مطلع شد که دولت تبت تصمیم به اخراج تمام چینی های مرتبط با دولت گومینگدانگ را گرفته است. از ترس اینکه چینی ها ممکن است تظاهراتی را در خیابان های لهاسا سازماندهی کنند . پارلمان تبت حکومت نظامی اعلام کرد تا همه چینی ها آنجا را ترک کنند. این کار در ۱۴ . ۱۷ و ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۹ انجام شد. در همان زمان دولت تبت تلگراف ی به ژنرال چیانگ کایشک و به رئیس جمهور لیو زونگرن ارسال کرد و آنها را از این تصمیم مطلع ساخت. در دوران حکومت او بحران مرزی با جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۲ درگرفت. بر اساس دستورهای دولت کومینتانگ . « ما بوفنگ » فرودگاه یوشو را برای جلوگیری از جدایی طلبان تبتی خواهان استقلال تعمیر کرد. چیانگ همچنین در سال ۱۹۴۲ دستور داد که ما بوفنگ سربازان مسلمان خود را برای حمله به تبت به حالت آماده باش قرار دهد. ما بوفنگ اطاعت کرد و چند هزار سرباز را به مرز تبت منتقل کرد. چیانگ همچنین تبتیها را در صورت همکاری با ژاپنی ها به بمباران هوایی تهدید کرد. ما بوفنگ به صومعه تسانگ بودایی در تبت در سال ۱۹۴۱ حمله کرد. متن صفحه. او دائماً به صومعه لابرانگ حمله می کرد. در اکتبر ۱۹۵۰ ارتش جمهوری خلق چین در مرز قلمرو دالایی لاما رژه نظامی انجام داد و یک گروه از نمایندگان خود را بعد از شکست لشکر ارتش تبت در منطقه “خام” عازم نمود. در ۱۷ نوامبر ۱۹۵۰ در سن ۱۵ سالگی چهاردهمین دالای لاما به طور رسمی به عنوان حاکم موقت بر مسند نشانده شد

همکاری و درگیری با دولت چین دالایی لاما

همکاری حکومت رسمی چین و دالایی لاما کوتاه بود. او یک نماینده به شهر پکن فرستاد که توافقنامه هفده مورد برای آزادی صلح آمیز تبت را تصویب کند. او با دولت چین کار کرد: در سپتامبر ۱۹۵۴ همراه با دهمین پانچون لاما او برای دیدار با مائو تسه تونگ به پایتخت چین رفت و در اولین جلسه کنگره ملی خلق که بیشترین بحث در مورد قانون اساسی چین بود به عنوان نماینده حضور یافت. در ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۴ دالایی لاما به عنوان معاون رئیس کمیته ملی کنگره مردم انتخاب شد . و این مقام را به طور رسمی تا ۱۹۶۴ در تصرف داشت. در سال ۱۹۵۶ دالایی لاما در سفری به هند – به مناسبت جشن تولد بودا – از نخست وزیر هندوستان . جواهر لعل نهرو . پرسید که آیا به او پناهندگی سیاسی برای اقامت می دهد ؟ نهرو به بهانه اینکه این اقدام تحریکی علیه صلح است از آن سر باز زد و موضع بیطرفانه دولت هند را که طی قرار داد ۱۹۵۴ با دولت چین به آن متعهد شده بود به وی یادآوری نمود.

تبعید به هند دالایی لاما

در آغاز قیام تبت در ۱۹۵۹ . دالایی لاما از ترس جان خود با همراهانش . فرار نمود . و در روز ۳۰ مارس ۱۹۵۹ وارد هند شدند و در ۱۸ آوریل به تزپور در آسام رسیدند. مدتی بعد او دولت تبت تبعیدی را در دارامسالای هند که اغلب به عنوان « لهاسای کوچک » از آن یاد می شود راه اندازی کرد. او پس از تأسیس دولت تبعیدی به حدود ۸۰٬۰۰۰ پناهنده تبتی که او را در تبعید همراهی کرده بودند در خانه های کشاورزی اسکان داد. او یک سیستم های آموزشی تبتی ایجاد کرد تا کودکان تبتی زبان . تاریخ . مذهب و فرهنگ را بیاموزند. در سال ۱۹۵۹ مؤسسه تبتی هنرهای نمایشی تأسیس شد و مؤسسه مرکزی مطالعات عالی تبتی به دانشگاه اصلی تبتی در هند تبدیل شد. او به منظور حمایت و حفظ تعالیم بودایی تبتی و روش زندگی تبتی از تأسیس مجدد ۲۰۰ صومعه و دیر پشتیبانی کرد. دالایی لاما برای حمایت از حقوق تبتیها از سازمان ملل متحد کمک خواست. بالاخره این درخواست طی ۳ قطعنامه پذیرفته شده توسط مجمع عمومی در سال ۱۹۵۹ . ۱۹۶۱ و ۱۹۶۵ . قبل از اینکه به جمهوری خلق چین اجازه داشتن نماینده در سازمان ملل داده شود به نتیجه رسید. قطعنامه از چین خواست تا به حقوق بشر تبتی ها احترام بگذارند در طی سال ۱۹۶۳ . دالایی لاما یک قانون اساسی دموکراتیک بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر وضع نمود و یک پارلمان منتخب و یک دولت برای دفاع از اهداف خود ایجاد کرد. در سال ۱۹۷۰ . او کتابخانه تبت را در دارامسالا افتتاح کرد که بیش از ۸۰٬۰۰۰ نسخه خطی و آثار و منابع مهم تاریخی . سیاسی و فرهنگی را در خود دارد و یکی از مهمترین نهادها ی تبت شناسی در جهان در نظر گرفته شده است.

حمایت بین المللی از دالایی لاما

کنگره انجمن حقوق بشر در ۱۹۸۷ در واشنگتن دی سی . دالایی لاما پیرامون ایده های خود در مورد وضعیت آینده تبت سخنرانی کرد. این طرح کلی به منظور معرفی تبت به عنوان منطقه صلح و دموکراسی بدون هیچ سلاح هسته ای و ممانعت از ورود چینی های هان به منظور حمایت از حقوق بشر صورت گرفت.. این طرح بعدها به « طرح استراسبورگ » تغییر نام داد . چرا که در ۱۵ ژوئن ۱۹۸۸ این طرح در استراسبورگ توسط دالایی لاما گسترش یافت. او پیشنهاد ایجاد تبت خودگردان را که در عین حال با جمهوری خلق چین همکاری دارد ارائه داد.
این طرح احتمال داشت که از طریق مذاکرات با دولت PRC به ثمر رسیده و آنها را متقاعد کند اما این طرح توسط دولت در تبعید تبت در سال ۱۹۹۱ رد شد. دالایی لاما اعلام کرد که تنها در صورتی به تبت بازخواهد گشت که دولت چین هیچ گونه شرطی برای وی تعیین نکند. در ۱۹۷۰ . پس از آن پارامونت . رهبر دنگ ژیائوپینگ اعلام داشت چینی های وطن دوست باید تنها در صورتی که دالایی لاما شهروند چین شود به سمت او بازگردند و اینگونه میهن پرستی خود را نشان دهند”. دالایی لاما تولد هفتاد سالگی اش را در ۶ ژوئیه ۲۰۰۵ جشن گرفت. حدود ۱۰٬۰۰۰ پناهنده تبتی . راهبان و گردشگران خارجی در خارج از خانه او جمع شدند. الیگزیوس ۲ اسقف کلیسای روسی ارتودوکس روابط مثبت با بودایی ها را تأیید کرد. سپس رئیس جمهوری چین تایوان . چن شویی- بیان . در شب جشن تولد دالایی لاما در سالن یادبود چیانگ کای شک در تایپه حضور پیدا کرد. در اکتبر ۲۰۰۸ در ژاپن . دالایی لاما به خشونتی که در تبت در سال ۲۰۰۸ به اوج رسیده بود اشاره کرده و خاطر نشان کرد که دولت چین او را به تحریک آشوب متهم کرده است. وی در پاسخ به این اتهام گفت که او از تلاش بیشتر برای مذاکره با دولت چین ناامید شده بود و دیگر نوبت مردم تبت بود که برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

فعالیت های آموزشی دالایی لاما

لاما مراسم های عمومی زیادی را در کالاچاکرا اداره کرده است و نویسنده کتاب های بسیاری است . از جمله کتاب در موضوع دزوگچن . کاری که او آنرا با موفقیت به پایان رساند. در فوریه ۲۰۰۷ . به دالایی لاما لقب استاد برجسته ریاست در دانشگاه در آتلانتا جورجیا اهدا شد . این اولین باری بود که وی انتصاب یک مرکز دانشگاهی را پذیرفت
در آوریل ۲۰۰۸ در تور ایالات متحده در دانشگاه میشیگان آن آربور و در دانشگاه کلگیت نیویورک سخنرانی کرد. بعدها در ماه ژوئیه . دالایی لاما سخنرانی های عمومی انجام داد و یک سری از آموزش ها را در دانشگاه لهای پنسیلوانیا اداره کرد

دالایی لاما و گفتگوی بین ادیان

دالایی لاما با پاپ پل ششم در واتیکان در سال ۱۹۷۳ ملاقات کرد. او با پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۰ و همچنین بعدها در سال های ۱۹۸۲ . ۱۹۸۶ . ۱۹۸۸ . ۱۹۹۰ . و ۲۰۰۳ ملاقات کرد. در سال ۱۹۹۰ او در دارامسالا با یک هیئت نمایندگی از معلمان یهودی برای گسترش گفتگوی بین ادیان ملاقات داشت. او از آن زمان به بعد ۳ بار از اسرائیل بازدید کرد و در سال ۲۰۰۶ با خاخام اعظم اسرائیل دیدار کرد. در سال ۲۰۰۶ او با پاپ بندیکت شانزدهم به صورت خصوصی دیدار کرد. او با اسقف اعظم کانتربری . دکتر رابرت رونسی و دیگر رهبران کلیسای آنگلیکان در لندن . گوردون ب. هینچکلی . رئیس کلیسای مورمونها و همچنین ارتدوکس ارشد کلیسا . مسلمان . هندو . یهودی . و مقامات سیک ملاقات کرده است. دالایی لاما نیز در حال حاضر عضو هیئت رهبران مذهبی جهان که بخشی از مؤسسه بین مذاهب الیجاه است می باشد و در نشست سوم هیئت رهبران مذهبی جهان در امریتسار . هند در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۷ برای بحث در مورد موضوع عشق و بخشش شرکت کرد. در ۶ ژانویه ۲۰۰۹ در گجرات ماهوا . دالایی لاما یک “گفتگو و هم نوایی جهانی بین ادیان ” را افتتاح کرد و کنفرانس توسط واعظ موراری باپوی هندو برگزار شد. این کنفرانس بنا به گفته موراری باپو “راه حل های مقابله با اختلاف در میان ادیان بزرگ” را بررسی کرد. او اظهار داشت که یافته های جدید علمی مناسب باید جایگزین برخی از خرافات مذهبی بی اساس شود. در ۱۲ ماه مه ۲۰۱۰ . در بلومینگتون . ایندیانا آمریکا دالایی لاما با پیوستن به هیئت منتخب فقها پروژه بررسی زمینه های مشترک ادیان را بطور رسمی راه اندازی کرد که بر اساس آموزش ها و گفتگوهای چندین ساله وی با شاهزاده قاضی بن محمد از اردن طراحی شده بود در حقیقت این پروژه بر اساس کتاب زمینه های مشترک بین اسلام و بودیسم است.
براساس خبری از پایگاه خبری شفقنا در ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ دالایی لاما خواستار برگزاری نشست بین الادیان در هند شد . دالایی لاما با توجه به خشونت های فزاینده درسرتاسر جهان به خصوص در شبه قاره هند واکنش تندی نشان داده و خواستار برگزاری یک کنفرانس بین المللی بین الادیان در خاک هندوستان شد. « گلک نامگیال » از مشاوران دالایی لاما نیز اعلام داشت کنفرانس بین الادیان را در دهلی نو برگزار خواهند کرد . گفته شده این کنفرانس نادر احتمالاً با حضور رهبران مسلمان . مسیحی . یهودی . هندو و بودایی تشکیل خواهد شد.

دالایی لاما و مواضع اجتماعی

دالایی لاما یادآوری می کند که بر اساس احکام بودایی سقط کردن یک اقدام به قتل است . مگر اینکه معلوم شود جنین عقب افتاده ذهنی است و یا اینکه تولد وی مشکلات جدی ای را برای پدر و مادر بوجود می آورد بنابراین دیدگاه وی نسبت به سقط جنین بستگی به شرایطی دارد که در مورد هر فردی متفاوت است. این موضع با نگرش های فرهنگی در تبت که در آن سقط جنین به صراحت تأیید نشده است در تقابل است . جایی که با وجود در دسترس بودن رایگان برای سقط جنین . زنان خود حاضر به اقدام در این مورد نیستند. در تبت . گوشت شایع ترین مواد غذایی است . بیشتر راهبان از جمله دالای لاماها در طول تاریخ هر گونه ماده غذایی می خورده اند. دالایی لاما گیاه خواری را یک بار تجربه کرده است . اما پس از گرفتن زردی . پزشکان به او توصیه کردند که دوباره گوشت مصرف کند. زمانی که او به کاخ سفید رفته بود و به او یک منوی گیاهخواری پیشنهاد شد . او آن را رد کرد و پاسخ داد: “من یک راهب تبتی هستم . نه یک گیاهخوار که این موضوع بحث انگیز شد. در سال ۱۹۹۳ . دالایی لاما در کنفرانس جهانی حقوق بشر حضور پیدا کرد و یک سخنرانی با عنوان حقوق بشر و مسئولیت جهانی » ایراد کرد. در سال ۲۰۰۱ . دالایی لاما به یک دختر در مدرسه سیاتل گفت که شلیک کردن به یک نفر با تفنگ در صورتی که او قصد کشتن تو را دارد مجاز است . اما افزود که شلیک نباید مرگبار باشد. در مورد برابری جنسیتی و تبعیض جنسی . دالایی لاما در موزه ملی حقوق مدنی در ممفیس . تنسی در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد: “من خودم را طرفدار حقوق زنان می دانم. این همان لقبی نیست که شما به کسی که برای حقوق زنان مبارزه می کند می دهید ؟

دموکراسی . عدم خشونت . هماهنگی مذهبی و ارتباط تبت با هند

دالایی لاما می گوید که او در گسترش پیام هند در مورد عدم خشونت و هماهنگی مذهبی در سراسر جهان فعال است. « من پیام آور افکار هند باستان در سراسر جهان هستم. » او گفته است که دموکراسی ریشه ای عمیق در هند دارد. او می گوید که هندوستان را به عنوان استاد در نظر دارد و تبت طی هشت قرن با داشتن حکیمان بزرگی مانند از ناگارجونا گرفته تا نالاندا از پیروان آیین بودایی هند بوده است. او اشاره کرده است که میلیون ها نفر از مردم جان خود را در خشونت ها از دست داده اند و اقتصاد بسیاری از کشورها به علت اختلافات در قرن بیستم خراب شده است. « اجازه بدهید قرن بیست و یکم قرن تساهل و گفتگو باشد

دالایی لاما و اقتصاد

از میان همه نظریه های اقتصادی مدرن . سیستم های اقتصادی مارکسیسم براساس اصول اخلاقی تأسیس شد . در حالی که سرمایه داری تنها به سود و سودآوری توجه دارد. مارکسیسم به توزیع ثروت به صورت مساوی و استفاده عادلانه از ابزار تولید توجه دارد. همچنین مارکسیسم به سرنوشت طبقه کارگر که اکثریت مردم را تشکیل می دهند و نیز به سرنوشت کسانی که محروم و نیازمند هستند و به کسانی که قربانی شرایط اقلیتی خود هستند و مورد استثمار قرار می گیرند توجه می کند. به همین دلیل این سیستم برای من جذاب است و عادلانه به نظر می رسد. دالایی لاما خود را مارکسیست می نامد و اغلب به انتقاد از سرمایه داری می پردازد. او اعلام می کند که زمانی که خیلی جوان بوده راجع به کمونیست شنیده است . البته فقط در مورد جنبه ویرانگر کمونیسم در مغولستان. زمانی که به پکن سفر کرده نظریه مارکسیستی را مورد مطالعه قرار داد و بعد اعلام می کند که . با توجه به مفاهیم مورد علاقه وی در خصوص خود کفایی و توزیع مساوی ثروت دالایی لاما می گوید : من جذب مارکسیسم شدم . و تمایل زیادی برای عضویت در حزب کمونیست پیدا کردم . او بر این باور است که چین سیاست حقیقی مارکسیستی را پیاده نکرده است . و کشورهای کمونیستی تاریخی همچون اتحاد جماهیر شوروی به مراتب از مفهوم واقعی این سیاست به دور بوده اند و تنها به منافع محدود ملی خود می اندیشیده اند تا به منافع قشر کارگر در سطح جهانی . از نظر دالایی لاما از لحاظ سرمایه ملی در چین می توان گفت که . « استانداردهای زندگی میلیون ها نفر از مردم بهبود یافته است . اما این پیشرفت تنها بر اساس منفعت طلبی است . در حالی که مارکسیسم به امور اخلاقی توجه دارد

دالایی لاما و محیط زیست

او همچنین نگرانی خود را در مورد مشکلات زیست محیطی ابراز کرد. وی به رودخانه های بسیاری در آسیا که از تبت سرچشمه می گیرند اشاره کرد ه و اظهار داشته است که ذوب شدن یخچالهای طبیعی هیمالیا بر کشورهایی که این رودها در آنها روان است تأثیر خواهد گذاشت. او اذعان کرد قوانین چین رسماً مخالف قطع درختان در تبت است . اما به دلیل فساد در دستگاه رسمی چین . بعید به نظر می رسد که بر آن پایبند باشد.
او گفته است : محیط زیست باید بخشی از زندگی روزمره ما باشد او شخصاً به جای حمام فقط دوش می گیرد و چراغ ها را وقتی که اتاق را ترک می کند خاموش می کند. در حدود سال ۲۰۰۵ یک سری فعالیتهای مبارزاتی را به منظور حفاظت از حیات وحش آغاز نمود . از جمله صدور حکم مذهبی در منع پوشیدن پوست ببر و پلنگ به عنوان لباس. دالایی لاما از حامیان ضد صید نهنگ حمایت کرد و اما در عین حال آنها را از اعمال خشونت نهی کرد. بعد از سال ۲۰۰۹ کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد . از رهبران ملی خواست تا نگرانی های داخلی را کنار بگذارند و در برابر تغییرات آب و هوا اقدامی جمعی کنند.

عقاید دالایی لاما و بوداییان در باره تمایلات جنسی

در نظر وی روابط جنسی از راه های غیر معمول چه همجنسگرا و چه دگرجنسگرا در آیین بودا و برای بودایی ها پذیرفته شده نیست . اما جامعه باید از دیدگاه سکولار . با زنان و مردان همجنس گرا مدارا کند. اگر چه در سال ۱۹۹۷ توضیح داد که اساس این آموزشها مبنی بر نفی همجنس گرایی نامعلوم است و او تمایل دارد اینگونه بیندیشد که احتمال دارد برخی از این آموزه ها مختص گروهی از مردم با فرهنگ و تاریخی خاص باشد. در حالی که مجدداً بر طبیعت پذیرفته نشده این عمل تأکید نمود و اظهار داشت که بودیسم همجنس گرایی را و . روابط جنسی با جنس مخالف از طرق غیر معمول را نفی می کند. از دیدگاه یک بودایی . همجنس گرایی یک رفتار جنسی تحریف شده است “.
در مصاحبه با مجله آوت در سال ۱۹۹۴ . دالایی لاما توضیح داد: “اگر کسی پیش من بیاید و بپرسد که آیا همجنسگرایی درست است یا نه . من خواهم پرسید: نظر شریک زندگی شما چیست ؟ . اگر شما هر دو توافق دارید . آن زمان فکر می کنم بتوان گفت که رابطه دو مرد یا دو زن با یکدیگر در صورت رضایت هر دوی آنها در صورتی که هیچ ضرری به دیگران نرسانند مسئله ای نیست. با این حال . در سال ۱۹۹۶ در کتاب خود بنام « فراتر از تعصب . او صریحاً می گوید . ” همجنسگرایی . چه بین مردان و یا بین زنان . به خودی خود نادرست نیست . چیزی که نادرست است استفاده از عضو نامناسب برای برقراری رابطه است. او گفته است که رابطه جنسی رضایت زودگذر و دردسر بعدی را ایجاد می کند . در حالی که پاکدامنی زندگی بهتر همراه با استقلال . و آزادی بیشتر ارائه می دهد. او می گوید که مشکلات از زندگی زناشویی ناشی می شوند و حتی می تواند منجر به خودکشی یا قتل شوند. دالایی لاما گفته است که همه ادیان همین ایده را در مورد رابطه جنسی نا مشروع دارند.

شناخت هفدهمین کارماپا

یکی دیگر از اختلافات مرتبط با دالایی لاما . به رسمیت شناختن هفدهمین کارماپا است. دو جناح از مدرسه کاگیو بودیسم تبتی دو کارماپای مختلف انتخاب کرده اند که منجر به جدایی عمیق در درون مدرسه کاگیو شد. دالایی لاما از ترینلی یورگین دورجی حمایت کرده است در حالی که حامیان ترینلی تهای دورجه ادعا می کنند که دالایی لاما هیچ اختیاری در این موضوع ندارد و هیچ سابقه تاریخی برای دالایی لاما که خود را در اختلافات داخلی کاگیو درگیر کرده است وجود ندارد. در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۱ در کنفرانس بین المللی کارما کاگیو . کانزیگ شامار رینپوچه یکی از چهار نایب السلطنه کارما کاگیو دالایی لاما را به اتخاذ سیاست “جدایی تفرقه و تسلط تفرقه بینداز . حکومت کن برای از بین بردن هر رقابت سیاسی بالقوه در درون مدرسه کاگیو متهم کرد. برای جانب خود به نفع خود ؟. دالایی لاما نامه پیش بینی ارائه شده توسط تای درجی رینپوچه یکی دیگر از نایب السلطنه های کارما کاگیو را به عنوان یک منبع معتبر پذیرفت و بنابراین به رسمیت شناختن ترینلی یورگین دورجه از تای درجا رینپوچه نیز صحیح است. ناظر تبت جولیان گیرینگ می گوید که ممکن است انگیزه های سیاسی برای تصمیم دالایی لاما وجود داشته باشد: دالایی لاما در تصدیق ارگین ترینلی دعای خیر خود را برای پیروزی وی بر مشکلات فرقه پیشین مدرسه کاگیو نثار کرد و اظهار امیدواری نمود که کارماپای جدید بتواند راه حل و پاسخ سیاسی به این پرسش تبت که آیا می توان ادعاهایی را مبنی بر این که یک پسر ساده بدوی مبدل به یک مهره سیاسی مذهبی شود را باور نمود یا نه ؟ .. ” با این حال . طبق گفته تسورفوا لابرانگ . مقالات جولیان گیرینگ در این موضوع . مغرضانه . فاقد صحت و بدون تحقیق و بررسی امور ابتدایی است.

روابط با هند

مطبوعات چین دالایی لاما را برای روابط نزدیک او با هند مورد انتقاد قرار دادند. او در ۲۰۱۰ بین المللی کنفرانس بودایی در گجرات گفت که او ” از لحاظ ظاهری اهل تبت است ولی از لحاظ معنوی اهل هند می باشد و خود را به عنوان “پسر هند” نامید. در صفحه ویژه پیپلز دیلی اینطور نوشته شده بود که اگر دالایی لاما حقیقتاً خود را هندی می داند تا چینی . پس چه دلیلی دارد که وی صدای مردم تبت به منظور دفاع از حقوق آنان باشد ؟ از نظر دهونداپ گیالپو از نشریه “خورشید تبت” مذهب تبتی به نالاندا در هند بازمی گردد و تبتیها هیچ اتصالی با چینی ها ندارند مانند ظروف آشپزخانه که در یک دست جای نمی گیرند این دو نیز ( تبت و چین ) از هم جدا بوده اند مردم روزانه بر ارتباط بین آیین بودای چین و بودیسم تبتی تأکید می کنند و دالایی لاما را به خیانت در پذیرفتن تبت جنوبی به عنوان بخشی از هند متهم می کنند . دو سال قبل از آن در سال ۲۰۰۸ . دالایی لاما برای اولین بار گفته بود که هند ادعا می کند سرزمینی بنام آروناچال پرادش از آن اوست . براستی بخشی از هند است . و در همین رابطه به مناقشه توافقی ۱۹۱۴ سیملا اشاره نمود.

بازنشستگی دالای لاما

در ماه مه ۲۰۰۷ . چهیم ریگزینگ . سخنگوی ارشد دفتر او اعلام کرد که دالایی لاما قصد باز نشسته شدن را دارد . اما در سال ۲۰۰۸ خود دالایی لاما چنین حرکتی را رد کرد . گفت: هیچ … سوالی در مورد بازنشستگی وجود ندارد . ریگزینگ اظهار داشت [در زمانی] رهبری سیاسی به مرور زمان منتقل خواهد شد اما دالایی لاما همچنان به رهبری معنوی خود ادامه خواهد داد”. دالایی لاما اعلام کرد که او مایل است پارلمان تبت در تبعید . مسئولیت بیشتری بر دولت مرکزی تبت داشته باشد. در پاسخ به نا آرامی های تبت در سال ۲۰۰۸ . در ۱۸ مارس ۲۰۰۸ . دالایی لاما تهدید به کناره گیری کرد . و این برای اولین بار بود که یک دالایی لاما چنین چیزی را اظهار می نمود.
دستیاران وی بعداً توضیح دادند که که این تهدید به منظور پیشگیری از تشدید خشونت در آینده بوده و این که او در حال حاضر قصد ندارد که دفاتر سیاسی یا معنوی خود را ترک کند. او در ماه های متعاقب آن . جلساتی با هدف بحث در مورد مؤسسه آینده دالایی لاما برگزار کرد . از جمله « یک جلسه محرمانه . در مورد این که جانشین وی دریک کلیسای کاتولیک انتخاب شود یا نه . یک زن به عنوان جانشین وی باشد یا نه . اصلاً دالای لامای دیگری باشد یا نه . و یا اینکه دو نفر باشند یا نه » ( این موضوع اشاره به احتمال تأیید همزمان جانشین تعیین شده توسط دالایی لاما و جانشین مورد تأیید توسط دولت چین دارد بطوری که هر دو همزمان لقب دالایی لامای بعدی را حمل کنند ) . او خاطرنشان کرده است که هدف او این است که از تمام قدرت دنیوی چشم پوشی کند و دیگر نقش یک « رهبر رسمی معنوی » را بازی نکند و زندگی رهبانی ساده ای داشته باشد. دالایی لاما در یک سخنرانی ( در ۱۰ مارس ۲۰۱۱ ) اظهار داشت که او تغییراتی را در قانون اساسی دولت تبت در تبعید پیشنهاد خواهد داد که نقش دالایی لاما را به عنوان رئیس دولت . حذف می کند و او را با یک رهبر منتخب جایگزین خواهد کرد. بطوری که اگر این موضوع توسط پارلمان تبت در تبعید پذیرفته شود به بازنشستگی دالایی لاما و کناره گیری او از نقش سیاسی رسمی خود کمک خواهد نمود . اگر چه او مقام خود را به عنوان یک شخصیت مذهبی حفظ خواهد کرد. او در در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ . به طور رسمی استعفای خود را به عنوان رهبر سیاسی به پارلمان تبت در تبعید ( مستقر در دارامسالای هند ) تسلیم کرد. وی در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۱ . اصلاحیه ای برای منشور تبتی تصویب کرد و اختیارات اداری و سیاسی خود را به رهبران منتخب دموکراتیک دولت تبت مرکزی واگذار کرد.

جانشین و تناسخ

دالایی لاما در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۱ . بیانیه زیر را در مورد تناسخ در جسم تازه خود صادر کرد: « هنگامی که من به ۹۰ سالگی برسم با بالاترین لاماهای بودایی . مردم تبت . و دیگر افراد ذی ربط که به دنبال بودیسم تبتی هستند مشورت خواهم کرد . و دوباره ارزیابی خواهم کرد که آیا نهاد دالایی لاما باید به کار خود ادامه بدهد یا نه وبر این اساس ما تصمیم گیری خواهیم کرد. اگر تصمیم گرفته شد که تناسخ دالایی لاما باید ادامه یابد و نیاز به پانزدهمین دالایی لاما نیز وجود دارد . مسئولیت این کار برعهده افسران مورد اعتماد گدن فودرنگ دالایی لاما خواهد بود. آنها باید با روسای مختلف بودایی تبت و محافظان هم قسم دارما که از خاندان دالایی لاما جدا نشدنی اند مشورت کنند. آنها باید به دنبال راهنمایی و پند در این زمینه باشند و به تحقیق و شناخت روشهای مطابق با سنتهای قدیم بپردازند. در این ارتباط یک نوشتار راهنما . خواهم نوشت. به یاد داشته باشید که به غیر از شناخت تناسخ ( دالایی لاما ) از طریق روشهای مشروع . دیگر کاندیداها از جمله آنهایی که در جمهوری خلق چین به منظور اهداف سیاسی معرفی می گردند هیچ گونه رسمیتی نداشته و پذیرفته شده نیستند. در ۳ اکتبر ۲۰۱۱ . دالایی لاما اظهارات خود را در مصاحبه با تلویزیون کانادا تکرار کرد. وی افزود موانع قوانین چین در انتخاب جانشین دالایی لاما تصمیم وی را عوض نخواهد کرد. او در این مصاحبه گفت: “طبیعتاً زندگی بعدی من به طور کامل مربوط به من است نه هیچ کس دیگری ؛ و این یک موضوع سیاسی نیست . دالایی لاما همچنین اضافه کرد که این تصمیم برای او گرفته نشده که او تناسخ دالایی لاماهای پیشین و یا آخرین دالایی لاما خواهد بود.

دالایی لاما

جملات زیبای دالایی لاما .. کلیک کنید

برچسب ها :

همچنین ببینید

زندگینامه جرالد فورد سی و هشتمین رییس جمهور آمریکا

زندگینامه جرالد فورد سی و هشتمین رییس جمهور آمریکا

زندگینامه جرالد فورد زندگینامه و بیوگرافی جرالد فورد سی و هشتمین رییس جمهور ایالات متحده …

کامنت لطفا نظـــر خود را درباره این صفحه در بخش کـــامــنت بیان کنید کامنت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =